Social | Publicat la 4.4.2014 | Obiectiv
Acum câteva zile s-a făcut trecerea la ora de vară. Ici colo, o dată cu temperaturile cărora toată lumea le-a dus dorul, cârciumile au început să amenajeze terase. Halba rece, într-o după-masă toridă, nu mai este o himeră în ochii cetățeanului de rând. Pe faleză, în fața unui modest Bardezi, câțiva oameni ai muncii golesc sticle cu bere și discută aprins politică. Campania electorală se apropie. ,,N-ai cu cine, bre! Toți îs niște hoți!”- zice unul, apoi își înmoaie buzele uscate în licoarea vrăjită.
Nenea Iancu trăiește, este mai actual ca niciodată, iar personajele sale sunt vii, vii ca noi toți. Această frază sună ca un clișeu, am auzit-o de mult prea multe ori. Dar oare nu cumva chiar de aceea se poate proba ca fiind adevărată? Uneori îi observăm pe Lache, Mache și Mitică alături de noi, la un pahar de vorbă. Alteori nu, iar atunci ne întrebăm dacă nu cumva ne-ar folosi o oglindă pentru a putea descoperi chiar în noi înșine pe unul dintre ei. Teatrul ,,Jean Bart” pregătește o nouă producție. Ați ghicit! Dramaturgul este Ion Luca Caragiale. Piesa este ,,D-ale carnavalului”.
„D-ale carnavalului” a fost scrisă pentru un concurs organizat de Teatrul Național din București, concurs pe care autorul l-a și câștigat. Prima reprezentație a avut loc la 8 aprilie 1885, premiera fiind rău primită și fluierată. Cronicarului dramatic D.D. Racoviță-Sfinx, redactor la România liberă, i s-a părut că textul este vulgar, iar tipologiile personajelor înfățișate pe scenă ofensează bunele moravuri. Indignat, Racoviță-Sfinx a stârnit valul de proteste din sală, atrăgând de partea sa presa. Aceasta, la rândul ei, a fost vehementă, niciun articol apărut despre reprezentația consumată nefiind laudativ.
Titu Maiorescu, sărind în apărarea lui Caragiale, a scris și publicat în Convorbiri literare, tot în 1885, studiul ,,Comediile domnului Caragiale”. Acesta spune: „Există aceste tipuri în lumea noastră? Sunt adevărate aceste situații? Dacă sunt, atunci de la autorul dramatic trebuie să cerem numai să ni le prezinte în mod artistic, iar valoarea lor morală este afară din chestie.”
Emi, cum îi spun prietenii, este absolvent al Universității „Ovidius” Constanța – Secția Artele Spectacolului de Teatru, licențiat în Arta Actorului la UNATC Bucuresti, instituție în cadrul căreia a urmat și studiile masterale. În prezent este doctorand în Comunicare la Facultatea de Filologie din Constanta. Din 2004 predă actorie studenților de la Teatru ai Universității Ovidius. Cu toate că Emi este înzestrat cu un calm aproape tibetan, nu este recomandat ca cineva să-l scoată din pepeni, deoarece acesta se bucură de titlul de Instructor Internațional de Arte Marțiale. De-a lungul carierei, Emanuel Cristoiu a jucat la Teatrul ,,Ovidius” din Constanța sub bagheta unor importanți regizori, precum Tudor Mărăscu, Yannis Margaritis, Lucian Iancu, Vasile Cojocaru, Virgil Andriescu. Cât despre frumoasa meserie de actor, el afirma: „Actoria este o altă realitate. Nu este aşa cum îşi imagineză ceilalţi, nu te urci pe scenă, îţi spui replicile şi ai terminat”.
Așadar, cu mic, cu mare, Teatrul ,,Jean Bart” vă invită să luați parte la Premiera spectacolului „D-ale carnavalului”, sâmbătă 5 aprilie 2014, ora 19.00. Nu puteți? Nu-i bai, se joacă și duminică la aceeași oră.
Distribuția: Costel Zamfir – Nae Girimea; Oana – Lavinia Pisaroglu – Mița Baston; Ionuţ Paul Ştefan – Mache Răzăchescu (ce-i mai zice și Crăcănel); Emanuel Cristoiu – Iancu Pampon; Radu Niculescu – un catindat la percepție; Alexandru Dunaev – Iordache – calfă la Girimea; Roxana Filip/Ana – Maria Ştefan – Didina Mazu; Ionel Durbală – un ipistat; Nelu Serghei – chelnerul; Cosmin Vâlcu, Cati Tudose, Daniel Iacoblev – Barău. Decorul este semnat de Daniel Iacoblev – Barău.
Profunzimea lui Caragiale este conținută, aceasta nu epatează prin fraze sforăitoare și livrești. Chit că sunt mahalagii, politicieni corupți sau bătrânei ipohondri, toți oamenii portretizați de acesta au un scop comun: acela de a cristaliza, segment cu segment, o operă ce se relevă pe sine rotundă și (de ce nu?) care propovăduiește cu ostentație principiile morale, de fapt. Chiar el spunea, în acest sens: ,,Creaţia… a apuca din haosul inform elemente brute, a le topi împreună și a le turna într-o formă care să îmbrace o viață ce se diferențiază într-un chip absolut hotărât de tot ce nu este ea – aceasta este puterea naturii și a artistului”.
Mihai Gălățan
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu