Festivalul
de Teatru ,,Tragos”- actori, spectatori, stări
Duminică, 4
octombrie 2015, s-a încheiat cea de-a treisprezecea ediție a Festivalului de
Teatru ,,Tragos”, organizat de Teatrul ,,Jean Bart” Tulcea.
Undeva, pe la
începutul anilor 2000, într-una din nu prea desele mele ieșiri în oraș, m-am
aventurat cu gașca prin parcul de la Ciuperca. Întunericul nopții de toamnă și
zona, pe atunci izolată, a orașului, ne creau toate condițiile de a aprinde
țigări la bucată după placul inimii, fără riscul de a fi văzuți de vreo
cunoștință care, ulterior, să dea părinților raportul.
Înaintând tot
mai mult prin vegetația crescută sălbatic, printre băncile risipite ici-colo ce
conturau imaginea unui oraș părăsit în mijlocul unei păduri, am ajuns, într-un
final, la Casa Olteanu`. Aici aflaserăm că se joacă o piesă de teatru, iar intrarea
este liberă. Pe scenă, trupa teatrului din Caracal prezenta un Goldoni. Ne-am
așezat și am stat până la capăt. A doua zi, la școală, râdeam cu băieții,
amintindu-mi de buclucașul Arlecchino, interpretat de un actor în vârstă, care,
atunci când ieșea dintr-o încurcătură făcea: ,,Ahahahaaa!”. Aflasem în seara
precedentă că spectacolul era unul din cele prezentate în
cadrul Festivalului ,,Tragos”. Mai multe detalii, însă, mi-au scăpat.
După aproape un
deceniu și jumătate, episodul amintit mi-a revenit în minte, în timpul organizării
ediției de anul acesta a festivalului tulcean de teatru. Mă gândeam că un cui bine
bătut la tinerețe va fi în stare să țină un tablou, ani de-a rândul, pe perete.
Și că opera, deși perisabilă, este mai durabilă decât individul. Momentul a
coincis și cu împlinirea a zece ani de când actoria a devenit principala mea
preocupare, o dată cu începerea primului an de facultate. Unii teoreticieni
spun că maturizarea profesională a actorului se realizează în cel puțin zece
ani de muncă. Nu știu dacă se poate proba și în cazul de față, dar cert este că
data de 1 octombrie a reprezentat, psihologic măcar, depășirea unui prag. Și
asta chiar în ziua în care, întâmplarea a făcut, Teatrul ,,Jean Bart” să
prezinte, în cadrul festivalului, producția proprie ,,Stele în lumina
dimineții” de Alecsandr Galin, în regia lui Aurel Palade.
Nu mi-aș putea
permite să scriu câteva rânduri despre subliectul sau calitatea spectacolelor
prezentate în cadrul acestui eveniment, întrucât nu ar fi corect. Pe unele,
spre rușinea mea, nu am apucat să le văd, iar despre cele în care am jucat aș
formula idei părtinitoare. Aș putea povesti totuși despre sentimentul avut, din
interior, în zilele în care teatrul nostru și-a deschis porțile, primind
musafiri. Calitatea de spectator, căruia ar fi corect să i se dedice mai multe
rânduri, este demnă de a fi privită cu toată seriozitatea în ansamblul
sincretic al procesului scenic. Receptorul, de multe ori, va fi supus discomfortului.
Simțind caracterul oficial al evenimentului dedicat operei ce i se relevă,
acesta devine parte pasivă. Sunt mai multe motive pentru care privitorul devine
astfel vulnerabil, retrăgându-se în interiorul său. Pentru cei sensibili,
spațiile aglomerate constituie sursa durerilor de cap, substituindu-se
victimelor vampirismului energetic. Și deodată, masa servită undeva pe la orele
patru încă atârnă greu în stomac. Spectatorul, spre deosebire de actor, nu are
-și e firesc să nu aibă- antrenamentul pentru rezultatul ce i se desfășoară, în
timp real, prin fața ochilor. Astfel devine vulnerabil. La un nivel superior,
mi-aș permite să spun că este ușor agresat. Precum am zis, spectatorul devine
vulnerabil. Spectatorul devine empatic. Spectatorul se poate îndrăgosti. Poate
urî. Spectatorul poate fi supus, pe o durată de o oră și mai bine, unei
transformări interioare de care nici el însuși nu este conștient. Din acest motiv, consider că un spectacol de teatru nu are voie să fie slab. Adică are voie, dar
e păcat. Această stare de transă, urmată de neîmplinire, m-a cuprins când, stând
în sală, după ilustrația muzicală ce preceda un spectacol invitat, prima situație
de lumini învia decorul. Fusesem trecut de fiorii unei stări grozave. Dar, cu toate că voiam să ma simt bine, nu
mi s-a permis. Spectacolul nu mi-a permis. Unde s-a dus, așadar, acel fior
sugrumat? A curs exact în frustrarea stării de după. Și, repet, e păcat.
Mă gândesc la
faptul că un creator de teatru trebuie să știe lucrul acesta. Și atunci necazul
că ,,sala nu era cu mine”, că ,,sunt reci și nu au nicio reacție”- lansate ca
acuze, ar trebui supuse unei judecăți mai ample.
În școală ni se
spunea că textul este pretextul acțiunii scenice. Că nu trebuie să judecăm un
spectacol montat, în funcție de calitatea scriiturii. Îmi amintesc de discuția
purtată cu un regizor, care zicea că ar putea fi scrisă o teză de doctorat pe
marginea kitch-ului. Că dacă luăm, de pildă, o brichetă cu sclipici de la
chinezi și o încadrăm într-un context potrivit, ceea ce se vede nu mai este
kitch. Diletanții pun textul la rang de cinste. Nu poți tu, un amărăștean, să
îți permiți să îi aduci modificări lui Shakespeare, geniul geniilor. Asta îmi
spunea o dată un scriitor pe jumătate beat. Normal! Pentru el, omul de teatru nu
este un creator, ci un simplu executant, nu-i așa? Ei, iată că nu e așa! Am
avut marea plăcere să urmăresc, la ,,Tragos”, un spectacol al cărui text era
doar pivotul măiestriei actoricești. Fusesem ademenit de fiorii unei stări
grozave. Voiam să mă simt bine, iar
spectacolul mi-a permis. Unde s-a dus, așadar, acel fior? A curs în frumusețea
stării de după.
Tot în școală ni
se mai spunea că actorul nu trebuie să își judece personajul. Trebuie doar să
fie cinstit în construcția lui. Prin extensie, nici regizorul nu ar trebui să o
facă, raportat la munca sa. Când lumea în care personajele interacționează
este, de exemplu, o lume mizeră, apare de multe ori tendința regizorală de a o
supradimensiona. Se mai numește și hiperrealism, curent ce a acaparat cu
agresivitate filmul românesc postdecembrist. Am sesizat și reversul acestei
tendințe. Spectacole ce se judecă pe ele însele pozitiv. Spectacole... estetice. Spectacole care se
arată ca fiind de gândire și profunzime. Lucru rău nu cred că e, cred doar că
nu e lucru sincer.
După o săptămână
de spectacole vizionate în cadrul festivalului ,,Tragos”, pot afirma că am
învățat o lecție importantă. O piesă nu se montează pentru satisfacerea
orgoliilor personale, pentru hrănirea egoismului realizatorilor ei, sau pentru
etalarea virtuților actoricești și de regie. Un spectacol de teatru reprezintă
finalul unui proces de căutare în care sunt implicați, deopotrivă, creatorii de
artă și spectatorii.
Cum este mai
frumos, într-o discuție liberă? Masculii alfa să facă paradă de
trofeele și cunoștințele lor, sau, împreună cu interlocutorii, să devină
părtașii unui dialog de pe urma căruia ambele tabere să poată construi ceva?
Cugetând pe
marginea acestor idei, am concluzionat că ele nu ar fi existat în lipsa minunatelor
zile de tratament cu poțiuni magice, create în laboratorul de alchimist al
Sălii de Teatru. Că scopul pe care și l-a propus triumviratul (parafrazez aici pe criticul
Doru Mareș, un apropiat prieten al Teatrului ,,Jean Bart”) format din Ionuț-
Paul Ștefan- manager TJB, Cristi Naum- director artistic și Nelu Serghei-
directorul festivalului, a fost atins la cote foarte înalte. Nu a fost un
pretext pentru șpriț și protocoale (nici nu au fost, cu toate că berea rece a încheiat cum nu se
putea mai bine unele din seri), ci un festival în adevăratul sens al cuvântului,
al cărui scop nu a fost deturnat nicio clipă. Și, vă promitem noi, nici nu va
fi.
Mihai
Gălățan
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu