La mulți
ani, Teatrul ,,Jean Bart”
Motto: Ziceam
că teatrul e nouă zecimi muncă istovitoare care înseamnă transpiraţie,
aplicaţie, meşteşug. A fi un bun actor în teatru înseamnă să vrei să fii asta
mai mult decât orice pe lume, înseamnă o concentrare de dorinţă, de ambiţie şi
de sacrificiu cum nu o cere nici o altă profesie. Şi mai cred că bărbatul sau
femeia care acceptă această condiţie nu poate fi un om obişnuit, nu poate fi
oricine. Să dai atât de mult, pentru – aproape întotdeauna – atât de puţin!
JOSEPH L. MANKIEWICZ
Teatrul nostru a
împlinit luna trecută 7 ani. În februarie 2008 a avut loc deschiderea oficială,
iar trei luni mai târziu s-a început lucrul la prima producție proprie:
spectacolul ,,Nunta lui Figaro”. Abia ieșiți de pe băncile facultății priveam oarecum
cu admirație, oarecum cu teamă, la spațiul în care (cine și-ar fi imaginat?) am
muncit în toți acești ani. Totul era nou și rece, însă. Îi lipsea... sufletul. Afișele
de pe pereții camerei unui individ, cutia lui cu cd-uri, acel etern sertar cu
usb-uri, creioane și alte gadgeturi –toate acestea reprezintă explozia spiritului
său în spațiul în care trăiește. Toate aceste obiecte îi pot contura portretul.
Iar cei patru pereți, ca prin magie, prind viață! Teatrului îi lipsea atunci
acel muc de țigară stins cu grabă de actorul care se grăbește la scenă, acea
cămașă de epocă așezată pe umeraș în cabină, acele zgârieturi de pe podele,
săpate de mutarea unui element greoi de decor. Îmi place să cred că acum, după
7 stagiuni pline, după sute și sute de ore de lucru, Teatrul Jean Bart este un
organism viu, compus din dragostea nedisimulată a celor ce muncim dincolo de
porțile sale. Atunci, în 2008, stând la fumoar, îmbrăcat și machiat de
spectacol, îmi repetam în minte: ,,Lucrez la un teatru! Sunt, cu adevărat,
actor! Oau!”. Era un citat din filmul ,,Cele șapte fețe ale doctorului Lao”,
care suna astfel: De
fiecare data când iei de pe jos o mână de pământ și vezi nu pământul, ci o
minune, un mister și o bijuterie, oprește-te și spune-ți: ,,Trăiesc, iar a fi
viu e fantastic!”. Acest tip de revelație l-am avut în clipa aceea. Chiar si
acum, când scriu toate acestea, starea amintită îmi revine în forma de atunci.
La vârsta la care copilul scoate
ochii în lume, vârstă asociată adesea cu etapa bunei creșteri, Teatrul ,,Jean
Bart” se pregătește, meticulos și temeinic, să devină cunoscut și în afara
,,casei”.
Celebrul actor, regizor și scenarist Ion Sapdaru (n. 4 august 1961, Doroțcaia, Republica Moldova) a acceptat invitația conducerii Teatrului nostru de a monta
un spectacol aici. Bucuria lucrului cu un profesionist desăvârșit este dublată
și de calitatea textului propus: piesa de teatru ,,Douăzeci de minunte cu îngerul” de
Alecsander Vampilov. O savuroasă metaforă într-un act, populată de personaje ce
fac parte din toate mediile sociale –o societate în miniatură- ale cărei cutume
se zguduie din temelii atunci când o persoană misterioasă dorește să facă bine
fără niciun interes ascuns. Convinși fiind de faptul că omul în esență este în
mare parte cinstit, corect și bun (în măsura în care lumea civilizată și-a
impus rațional principiile respectului pentru semeni), cei implicați în acțiune
vor conștientiza, într-un final, decrepitudinea lor morală.
Ion Sapdaru a absolvit facultatea de
teatru din Chișinău în 1983 și facultatea de film VGIK din Moscova în 1989.
Este actor și regizor la Teatrul Național din Iași, este regizor la Teatrul
Mihai Eminescu din Botoșani. A fost asistent la Facultatea de teatru G.Enescu,
Iași (1990-1992, 1994-1997). A fost premiat de Uniter în 2009 pentru cea mai bună
piesă, ,,Natură moartă cu nepot
obez”, dar după două zile i s-a retras premiul pentru că s-a descoperit
că a fost publicat un fragment din piesă (fără știrea autorului) într-o revistă
literară din Basarabia, regulamentul interzicând acest lucru. Premile sale,
naționale și internationale, numără
aproape toate categoriile pentru care ar putea fi nominalizat un actor/regizor.
Printre acestea amintim: Premiul Gopo, cel mai bun actor în rol principal
- 2007, Premiul pentru cel mai bun actor - Paris, Premiul
pentru cel mai bun actor - Cottbus, Germania, Premiul pentru cel mai bun actor
- Italia, Premiul pentru cea mai bună regie - British Council 1998, Premiul
Uniter pentru cea mai bună piesă - 2009 /neacordat.
A jucat mult în teatru, iar palmaresul
său cinematografic este impresionant. Din peliculele în care a apărut extragem:
,,După dealuri”, ,,Amintiri din Epoca de Aur”, ,,4 luni, 3
săptămâni și 2 zile”,
,,A fost sau n-a fost?”, ,,California Dreamin' (nesfârșit)”, ,,Hârtia va fi albastră”. Întrebat despre
actoria ce poate fi privită uneori ca pe o unealtă a celebrității, Ion Sapdaru
răspunde în stilu-i caracteristic, inteligent și cu umor:
,,În artă şi în teatru trebuie să îţi
vezi de treabă. Nu trebuie să urmăreşti scopul de a fi faimos. Faima e relativă
în România. Îmi place să fiu un mare anonim. Faimozitatea mea se exprimă în
felul următor: atunci când mă duc jos la alimentară şi cer nişte salam,
vânzătoarea îmi dă unul proaspăt.”
Despre proiectul amintit vom reveni
cu amănunte cât mai curând, în prag de Premieră. Până atunci, însă, unele din
detaliile ce înconjoară această nouă producție se vor păstra în taină.
O a doua pârghie a importantei mize
propusă de teatrul tulcean- recunoașterea pe plan național, o constituie
reînființarea Festivalului Tragos. Festivalul de teatru Tragos a fost înființat
în 1993 de către regizorul Ion Dore și actorul Nelu Serghei. În 1997 a devenit festival
internațional. Ediția din acest an va avea loc, cel mai probabil, în toamnă.
Până atunci se va stabili mapa de existență a proiectului, cât și tematica
propriu zisă. Nelu Serghei, într-un interviu din anul 2008, mărturisea: ,, „Din
anul 1995, festivalul devine internațional, între timp dobândind statutul de
cel mai curtat și râvnit festival din țară. Din lipsă de fonduri, în anul 1999,
își încetează existența, până în anul 2003, când își mai adaugă o ediție. Dar,
din păcate, aceeași lipsă de fonduri financiare face ca festivalul să
treacă în anonimat. La cerințele insistente ale formațiilor de teatru din țară
și ale instițuțiilor, considerând că această manifestare nu aparține numai
tulcenilor, prin valoarea deja dovedită în edițiile trecute, «Tragos» renaște…”.
Să sperăm că această a doua renaștere a festivalului va aduce un plus de
prospețime și publicitate Teatrului și de ce nu, orașului nostru, care nu o
data s-a dovedit a fi un focar al artei,
demn de a fi luat în seamă la cel mai înalt nivel.
actor Mișu Gălățan
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu