Pagini - Meniu

luni, 30 martie 2015

Premiera spectacolului ,,Dineu cu proști!”, la Teatrul ,,Jean Bart”

Tulceni! Vi se pregătește ceva!
Premiera spectacolului ,,Dineu cu proști!”, la Teatrul ,,Jean Bart”
Motto: ,,A iubi de dragul de a fi iubit e omeneşte, a iubi de dragul de a iubi este divin.”
Louis de Funes
Pe Facebook discuțiile și certurile despre politică par că se mai stăvilesc. Cererile de prietenie înroșesc din nou colțurile monitoarelor. Campania a făcut curat prin liste, iar acum oamenii se împacă la loc.  Au revenit postările cu mâncare, înăbușite acum de cele despre cutremur. Cu toate acestea, mai citești la câte unii speriați de seism: ,,I-ați votat și uite!”. Acum câteva zile am postat pe aceeași rețea de socializare afișul spectacolului ,,Dineu cu proști”, aflat la acea oră în plină producție. Mi-am cerut scuze că ceea ce am scris pe wall nu are legătură nici cu votul, nici cu diaspora, nici cu Exit–Poll-ul. Cu toate acestea, în cazul de față, mi s-au adeverit vorbele rockerului Dee Snider, spuse în fata unei comisii ce urma să îi interzică muzica, prin anii 80: ,,Dacă vă doriți neapărat să găsiți prostii în versurile mele, o să găsiți!”. Imediat cineva a redistribuit fotografia, folosind titlul piesei pentru a ilustra părerea domniei sale despre un grup de politicieni care făcuse nu știu ce. M-am supărat, mi-a trecut.
În luna septembrie a anului curent, regizorul Aurel Palade a fost din nou invitat la Tulcea pentru a demara cel de-al șaselea proiect pe care urma să-l deruleze pe scena Teatrului ,,Jean Bart”. După mai multe propuneri s-a optat pentru piesa scrisă de regizorul, scenaristul, producătorul și dramaturgul Francez Francis Veber , intitulată Le dîner de cons,  în traducere Dineu cu proști.
Câteva din comediile lui Francis Paul Veber (născut la 28 iulie 1937) au fost adaptate pentru Hollywood cu ajutorul său (de exemplu , La chèvre sau Pure Luck- Noroc chior), sau fără intervenția și sugestiile lui (Dineu cu proști - Dinner for Schmucks cu Steve Carell). După filmul său din 1978, La Cage aux Folles (Colivia cu nebuni) s-a turnat în 1996 un remake regizat de Mike Nichols, sub titlul The Birdcage. Unele dintre scenariile sale au fost concepute pentru a se juca pe scenă (Dineu cu proști).
Veber s-a născut la Neuilly-sur-SeineHauts-de-Seine, dintr-o mamă scriitoare cu origini ruso-armeneşti şi un tată evreu, de asemenea scenarist (Pierre-Gilles).  Veber fost numit cavaler al Legiunii de Onoare la 21 September 1996, apoi promovat la rangul de ofiţer în 2008. A primit şi  Ordre national du Mérite în anul 2001.
În Dineu cu proşti, personajul central este editorul parizian  Pierre Brochant, care organizează săptămânal câte un dineu cu idioţi, unde participanţii- afacerişti de success- trebuie să invite la masă câte un astfel de exemplar, pe care ceilalţi să-l poată ridiculiza. La sfârşit este selectat ,,campionul”. Cu ajutorul unui ,,descoperitor de talente”, Brochant reuşeşte să localizeze un giuvaer de prostie, François Pignon, angajat al Ministerului de Finanţe, pasionat de machete pe care le realizează din beţe de chibrituri. Cu puţin timp înainte de sosirea lui Pignon, Brochant este secerat de o criză de sciatică. În urma unui conflict, soţia îl părăseşte. Iniţial Brochant îşi doreşte plecarea lui Pignon, dar apoi îl însărcinează să-i resolve nişte probleme ardente, pe care el nu le poate gestiona din cauzei problemei de sănătate. Şi de aici încep aventurile pe care nu am dori să vi le divulgăm. Surpriză!
Montarea de faţă se sprijină pe priceperea şi forţa a doi actori foarte talentaţi ai Teatrului ,,Jean Bart”, ce susţin partituri memorabile. Firescul este o a doua natură pentru Dan Constantin (Francois Pignon) şi Ionuţ-Paul Ştefan (Brochant). Ritmul, relaxarea şi umorul sunt calităţile de bază ale construcţiei interpretării personajelor amintite, cuplul Pignon- Brochant ocupându-şi locul binemeritat în pleiada celebrelor duo-uri ale scenei mondiale. Irina Naum, cu prospeţime şi ingenuitate oferă personajului Christine armonia şi demnitatea necesară cu care se opune personajului principal. Aceasta trage un semnal de alarmă printr-o pedeapsă binemeritată aplicată soţului: fuga de acasă. Gabriela Ciolacu compune un personaj delicios, dând viaţă Marcelinei, o hippioată altruistă şi colerică, cireaşa de pe tort în conflictul familial al lui Pierre Brochant. Costel Zamfir şi Radu Niculescu (primul portretizându-l pe comicul doctor Archambaud, al doilea pe cel mai bun prieten al personajului principal- Juste LeBlanc), trimit acţiunea într-o zonă a echilibrului, atât de necesară într-o seară de pomină în care destine se pot transforma iremediabil.
Regizorul Aurel Palade, întrebat despre diferenţele dintre lucrul într-un teatru din Capitală şi în unul de Provincie, mărturiseşte: ,,Am avut ocazia să lucrez în ambele părţi. De obicei am avut norocul să lucrez unde m-am simţit bine, iar cel mai bine mărturisesc că m-am simţit în provincie. Am descoperit la Tulcea şi la Vâlcea actori talentaţi, care ar putea oricând să joace la cel mai înalt nivel în Capitală. Diferenţa e că dacă în Bucureşti intervine tot timpul ba o filmare, ba o reclamă, în provincie actorul ţi se oferă în totalitate. Din păcate, în provincie, actorii trăiesc doar din salariile lor mici şi cu toate acestea nu am simţit la ei acea blazare, senzaţia de uzină… i-am, simţit venind cu drag la repetiţii, cu acea teamă plăcută pentru o nouă provocare. Actorul de provincie este pentru mine asemeni unei plastiline, care se lasă modelată cum vrei tu, dacă reuşeşti să-l convingi să intre în povestea ta. Senzaţia mea este că în provincie nu există lucru de mântuială, există respectful faţă de munca ta, faţă de spectator.”   
În zilele de 28, 29 şi 30 noiembrie 2014, la Teatrul ,,Jean Bart”- Tulcea va avea loc premiera spectacolului ,,Dineu cu proşti”, o producţie ce vă va stârni cu siguranţă hohote de râs, anunţând în avans buna dispoziţie ce ne va cuprinde în apropierea sărbătoilor de iarnă. 
Distribuţia: Ionuţ Paul ŞTEFAN, Dan CONTANTIN, Radu NICULESCU, Mihai GĂLĂŢAN, Irina NAUM, Gabriela CIOLACU, Costel ZAMFIR. Regia: Aurel PALADE, scenografie: Elena COZLOVSCHI, asistent scenografie: Elena ORBOCEA, consultant artistic costume: Maria DORE.


Mihai Gălăţan

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu